Termék részletek
Szókratész egyháztörténete
Szókratész Egyháztörténete az ókeresztény korra vonatkozó történeti forrásanyagként Euszobiosz Egyháztörténete folytatásának tekinthető, mint erre Szókratész műve elején maga is céloz. A caesareai püspök műve Nagy Konstantin korával zárul, és ezzel a korszakkal kezdi munkáját a konstantinápolyi ügyvéd és történetíró, Szókratész. Műve az V. század első negyedéig tárgyalja az egyház történetét. A korszak másik történetírója Szózomenosz. Választásunk azért esett Szokratész művére, mert noha Szózomenosz több dokumentumot dolgozott be Egyháztörténetébe, kevésbé volt kritikus az anyag megválogatásában, mint kortársa. Az utókor többre értékeli Szókratész történeti művét.
-
Tartalom
Előszó 25 Bevezetés 27 Szókratész Szkholasztikosz egyháztörténete I. könyv A könyv előszava 35 Hogyan jutott Constantinus császár arra a gondolatra, hogy keresztény legyen? 36 Amíg Constantinus gyarapította a keresztények javait, közben Licinius társcsászár üldözte a keresztényeket 38 Háború tört ki Constantinus és Licinius között a keresztények miatt 39 Áriusz vitába szállt Alexandrosz püspökkel 39 A vitából kifolyólag meghasonlás támadt az egyházban, Alexandriai Lexandrosz pedig lefokozta Áriuszt és követőit 40 Constantinus császárt elszomorította az egyházakban támadt zavar, ezért elküldte Alexandriába Hispániai Hosiust, és egyetértésre intette a püspököt és Áriuszt 47 A bithüniai Nikaiában tartott zsinat és az ott kihírdetett hitvallás 51 A zsinat levele arról, milyen kérdésekről is döntött, és hogyan tette le Áriuszt és elvbarátait 61 Akeszioszt, a novatiánusok püspökét is meghívta a zsinatra a császár 74 Paphnutiosz püspök 75 Szpüridón ciprusi püspök 76 Eutükhianosz szerzetes 77 Nikomédeiai Euszebioszt és Nikaiai Theogniszt száműzték, mert egyetértettek Áriusszal, később azonban, amikor bűnbánó levelet küldtek és egyetértésüket nyilvánították a hitvallással, visszakapták széküket 80 Amikor a zsinat után meghalt Alexandrosz, Athanásziosz lett a püspök 81 Constantinus császár kibővítette az egykori Büzantiont, és Constantinus városának (Konstantinápolynak) nevezte el 82 Ilona, a császár anyja Jeruzsálemben elkutatta Krisztus keresztjét, és templomot épített 83 Constantinus császár is egyrészt kiirtotta a pogányság babonáit, másrészt pedig sok templomot emelt különböző helyeket 86 Hogyan lettek kereszténnyé Constantinus idején az India legbensejében élő népek? 88 Antóniosz szerzetes 94 Mánész, a manicheusok eretnekségének vezére. Honnan ered ez a szekta? 94 Nikomédeiai Euszebiosz és Nikaiai Theognisz újból felbátorodtak, és arra törekedtek, hogy elferdítsék a nikaiai hitet, ezért cselt vetettek Athanásziosznak 97 Az Antiochiában tartott zsinaton letették Eusztathiosz antiochiai püspököt. Emiatt akkora lázadás tört ki, hogy kis híján lerombolták a várost 99 A pap, aki azon fáradozott, hogy visszahívják Áriuszt 100 A száműzetésből visszatért Áriusz bűnbánó levelet nyújtott át a császárnak, és azt színlelte, hogy elfogadja a nikaiai hitet 102 Amikor Áriusz a császár parancsára Alexnadriába ment és Athanásziosz nem fogadta be, Euszebioszék különféle vádakat emeltek ellene a császárnál 103 A császár intézkedett, hogy tartsanak püspöki zsinatot Türoszban az Athanásziosz ellen felhozott vádak ügyében 107 Arszeniosz keze, amelyről azt mondják, hogy levágták 107 Amikor Athanászioszt ártatlannak találták, vádlói elmenekültek 109 Amikor a püspökök nem fogadták el Athanásziosznak a második vádpont ellen felhozott védekezését, Athanásziosz a császárhoz folyamodott 109 Athanásziosz eltávozása után a zsinaton részt vevők megszavazták letételét 110 A zsinat Türoszbül Jeruzsálembe jött, és amikor az "új Jeruzsálem" felszentelését ünnepelték, visszavették Áriusz követőit a közösségbe 111 A császár levélben magához kérette a zsinatot, hogy az ő színe előtt vizsgálják meg pontosan Athanásziosz ügyét 112 Amikor a zsinat nem jött el a császárhoz, Euszebioszék azzal vádolták Athanászioszt: azzal fenyegetőzött, visszatartja az Alexandriából Konstantinápolyba útnak indítandó gabonát. Ez annyira felingerelte a császárt, hogy emiatt száműzetésbe küldte Atahnászioszt, Galliát jelölte ki számára lakóhelyül 114 Ankürai Markellosz és Aszteriosz, a szofista 115 Áriusz, akit Athanásziosz száműzetése után a császár magához hívott, fellázította a tömeget Alexandrosz konstantinápolyi püspök ellen 116 Áriusz halála 117 A császár megbetegedett és meghalt 119 Constantinus császár temetése 120 II. könyv Előszó arról, hogy miért készült új kiadása az első és a második könyvnek 121 Euszebiosz nikomédeiai püspök és társai ismét Áriusz tanát próbálták bevezetni, és ezzel zavart okoztak az egyházaknak 122 Athanásziosz az ifjabb Constantinus levelén felbátorodva visszatért Alexandriába 124 Amikor meghalt Euszebiosz Pamphilu, Akákiosz lett az utódja a caesareai püspöki székben 125 Az ifjabb Constantinus halála 125 A haldokló konstantinápolyi püspök, Alexandrosz Pált és Makedonioszt tette megválaszható jelöltekké 126 Constantius császár elűzte Pált, a kijelölt püspököt, és a Nikomédeiából elhívott Euszebioszra bízta rá a konstantinápolyi püspökséget 127 Euszebiosz egy másik zsinatot tartott a szíriai Antiochiában, és egy másik hitvallást hirdetett ki 127 Emiszai Euszebiosz 128 Amikor Emiszai Euszebiosz nem fogadta el Alexandriát, az Antiochiában összegyűlt püspökök Grégorioszt szentelték fel, és megváltoztatták a Nikaiában elfogadott hit kifejezését 129 Amikor Grégoriosz katonai segédlettel Alexandriába érkezett, Athanásziosz elmenekült 132 Amikor Euszebiosz meghalt, a konstantinápolyi nép újból Pált emelte a trónra, ariánusok pedig Makedonioszt javasolták a püspöki tisztségre 133 Hermogenész tábornok meggyilkolása. Ezért ismét elűzték Pált az egyházból 134 Az ariánusok elmozdították Alexandriai Grégoriosztk, és Geórigoszt tették a helyébe 135 Athanásziosz és Pál Rómába érkeztek, és Julius püspök levelével megerősítve újra visszakapták püspöki székeiket 135 A császár Philipposz praefectus útján úgy intézkedett, hogy Pált űzzék el és küldjék számkivetésbe, Makedoioszt pedig iktassák be a püspöki székbe 137 Athanásziosz a császár fenyegetéseitől félve Rómába menekült 139 A nyugati részek császára azt kérte, hogy testvére küldje el azokat, akik magyarázatot nyújtanak Athanásziosz és Pál ügyéről, a küldöttek pedig más hitvallást állítottak össze 141 A terjengős hitvallás 142 A szardikai zsinat 147 Euszebiosz Pamhilu védekezése 149 A szardikai zsinat visszadta Athanásziosznak és Pálnak püspöki székeiket, és mert a Kelet császára ezt nem fogadta el, Nyugat császára háborúval fenyegette meg 153 A testvérének fenyegetéseitől megijedt Constantius levél útján hívta magához Athanászioszt, és Alexandriába küldte 154 Az Alexandriába Jeruzsálemen keresztül utazó Athanászioszt Maximosz felvette az egyházi közösségbe, és Athanásziosz püspöki zsinatot gyűjtött össze, amely megerősítette a nikaiai hitet 162 Magnentius és Vetranio zsarnokok 163 Amikor meghalt Nyugat császára, Pált és Athanászioszt rögtön elűzték székükből. A száműtetésbe hurcolt Pált megölték, Athanásziosz azonban elmenekült 165 Amikor Makedoniosz foglalta el a püspöki széket, sok bajt okozott azoknak akik nem osztották az ő felfogását 166 Miket tett Alexandriában az ariánus Geórgiosz? (Athanásziosz elbeszélése nyomán) 167 A Sirmiumban Constantius császár jelenlétében hozott hitvallások 171 Cordubai Hosius 177 Magnentius zsarnok veresége 178 A palesztinai Diocaesarea zsidói 179 Gallus Caesar 179 A szír Aetiosz, Eunaomiosz tanítója 180 Amediolanumi zsinat 182 Az ariminumi zsinat és az ott hozott hitvallás 182 Makedoniosz kegyetlensége és a miatta támadt zavarok 194 Az iszauriai Szeleukeiában tartott zsinat 198 A szeleukeiai zsinatot Caesareai Akákisz egy másik hitvallást javasolt 201 Amikor a császár visszatért a nyugati részekről, Akákioszék Konstantinápolyban összegyűlve az ariminumi hitvallást néhány dologgal kiegészítve megerősítették 207 Amikor Makedonioszt letették, Eudoxiosz nyerte el a konstantinápolyi püspöki tisztséget 209 Eusztathiosz szebaszteiai püspök 210 Melitiosz antiochiai püspök 212 Az apolinaristák és eretnekségük 215 Constantius császár halála 216 III. könyv Julianus származása és neveltetése. Hogyan hajlott a pogányság felé, amikor uralomra jutott? 217 Felkelés Alexandriában. Hogyan ölték meg Geórgioszt? 223 A Geórgiosz meggyilkolása miatt méltatlankodó császár levélben feddte meg az alexandriaiakat 225 Geórgiosz meggyilkolása után visszatért Athanásziosz, és átvette az alexandriai egyház vezetését 228 Lucifer és Eusebius 228 Lucifer Antiochiában felszenteltet Paulinoszt 228 Eusebius csatlakozott Athanászioszhoz, Alexandriában püspöki zsinatot tartottak, ahol világosan kihirdették az egylényegű Háromságot 229 Az "egylényegű"-t vallók alexandriai zsinata után Eusebius visszatért Antiochiába, ahol az egy véleményen levők közt szakadás támadt Paulinosz felszentelése miatt. Minthogy nem tudta egyesíteni őket, visszavonult 236 Hilarius, Pictavi püspöke 237 Julianus császár pénzt követelt a keresztényektől 239 Marisz khalkédóni püspök 240 Mit tettek a pogányok a keresztények ellen? 241 Athanásziosz menekülése 242 Azok a vértanúk, akik Julianus uralkodása alatt a phrügiai Méropoliszban szenvedtek 243 Mikor a császár megtiltotta a keresztényeknek, hogy pogány műveltséget tanulmányozzák, a két Apolináriosz könyveket kezdett írni 244 Amikor a császár a perzsák ellen akart vonulni, és Antiochiában tartózkodott, az ottaniak kigúnyolták. Ezért a császár a "Miszopógón" című beszédet intézte hozzájuk 248 Amikor a császár jóslat után tudakozódott, a démon nem válaszolt, mert félt Babülasz vértanútól 249 A császár haragja a Theodórosz hitvalló 250 A császár a zsidókat is arra ösztönözte, hogy áldozatot mutassank be. A jeruzsálemiek teljes megsemmisülése 251 A császár Perzsia elleni hadjárata és megöletése 253 Jovianus kikiáltása 254 Válaszbeszéd a szofista Libanioszhoz 256 A püspökök mindenhonnan Jovianushoz szaladtak, abban a reményben, hogy mindegyikük a maga hitének tudja megnyerni 263 A makedoniánusok és Akákioszék, akik Antiochiában gyűltek össze, a nikaiai hitet szentesítették 264 Jovianus császár halála 266 IV. könyv Jovianus halála után Valentinianust kiálották ki, aki társcsászárként maga mellé vette testvérét, Valenset. Valentinianus ortodox volt, Valens viszont ariánus 269 Miközben Valentinianus a nyugati részeken tartózkodot, Valens a Konstantinápolyban eléje járuló makedoniánusoknak megengedte, hogy kérésük szerint zsinatot tartsanak, viszont üldözte az "egylényegű" vallóit 271 Miközben Valens Keleten rosszul bánt az "egylényegű" vallóival, Konstantinápolyban Procopius zsarnok tűnt fel. Ugyanebben az időben földrengés is támadt, és tengerár pusztított el számos várost 272 Miközben zavarosan folytak a köz- és az egyházi ügyek, a Lampszakoszban zsinatra összegyűlt makedoniánusok újra megerősítették az antiochiai hitvallást, átokkal sújtották az ariminumi hitet, és ismételten leszögezték Akákiosz és Eudoxiosz letételét 272 Valens és Procopius megütköztek egymással Phrügia városánál. A császár a tábornokok árulása folytán elfogta a zsarnokot, és tábornokaival együtt, különféle kínzásokkal kivégeztette 273 A zsarnok megöletése után a császár újra arra kényszerítette a zsinaton részt vevő püspököket és az összes keresztényt, hogy fogadják el az ariánus hitet 274 Mikor Eunomiosz Küzkosz püspöke lett, elűzte a makedoniánus Eleuszioszt. Pályafutása: amikor az istentelen Aetiosz titkára volt, az ő felfogását igyekezett utánozni 275 Az a kőbe vésett jóslat, melyre akkor bukkantak, amikor Valens császár haragjában lebontatta Khalkédón falát 277 Valens császár a novatiánusokat is üldözte, akik éppúgy az "egylényegű"-t valloták, mint az ortodoxok 278 Valentinianus császárnak vele azonos nevű fia született, Gratianus ugyanis még azelőtt született, hogy ő uraloma jutott volna 279 Az égből hulott szörnyű jégeső, és a bithüniai meg a hellészpontoszi földrengések 280 Makedoniosz elvbarátai a császárnak rájuk gyakorolt nyomása miatt szorult helyzetbe kerültek, és ezért követséget küldtek a római Liberiushoz, közölte vele, hogy írásban csatlakoztak az "egylényegű" hitéhez 281 Eunomiosz elszakadt Eudoxiosztól, mert Aetioszhoz csatlakozott. Amikor Eudoxiosz zavart keltett Alexandriában, Athanásziosz újból elmenekült. Erre fellázadt a nap, a császár félelmében levélben vigasztalta meg az alexandriaiakat és elrendeltek, hogy Athanásziosz szabadon vegye megint kezébe az egyház irányítását 287 Amikor Eudoxiosz Konstantinápolyban meghalt, az ariánusok Démophiloszt, az ortodoxok pedig Antiochiai Eusztathiosz segítségével Euagrioszt szentelték fel püspökké 288 A császár száműzte Euagrioszt és Eusztathioszt, erre az ariánusok nagyon nehéz helyzetett teremtettek az "egylényegű" hívei számára 289 Azok a szent presbiterek, akiket Valens a hóban égettetett el, és az Istennek emiatt támadt haragja folytán Phrügiában kitört éhínség 290 Hogyan üldözte a császár az "egylényegű" vallóit, amikor Antiochiában tartózkodott, 291 Az edesszai események, a kormányzó gyalázkodása, a polgárok hite és bátor helytállása, és az istenfélő asszony 291 Hogyan öltek meg Valens sok olyan embert, akinek neve "thétá"-val kezdődött, mert ezt mondta neki egy jóslat? 293 Athanásziosz halála és Péter trónra lépése 294 Amikor Athanásziosz meghalt, az ariánusok Valens császár parancsára Lukiosznak adták át az alexandriai templomokat, akit ők már korábban püspökké szenteltek, Pétert pedig börtönbe zárták. Szabinosz, a makedoniánus író semmit sem említ abból a rengeteg bajból, ami Lukiosz beiktatásakor történt, Péter viszont, aki Római Damasushoz menekült, és nála talált oltalmat, írásaiban említést tesz róla. Az ariánusok és Lukiosz sok kárt okoztak a sivatagban élő szent szerzeteseknek 295 Ammun szent szerzetes és más szentférfiak névsora (Euagriosz művéből) 296 A száműzött szent szerzetesek: hogyan vonzott magához Isten mindenkit az ő csodatettei által? 304 Vak Didümosz 306 Caesareai Baszileiosz és Nazianzoszi Gergely 307 Neocaesareai Gergely 310 Novatus és a róla elnevezett novatiánusok. Hogyan tették át a Phrügiában lakó novatiánusok a zsidókhoz hasonló módon a húsvét ünnepét? 311 Római Damasus és Ursinus. Mikor miattuk zavar és lázadás támadt Rómában, utána sokakat megöltek 314 Mediolanum püspöke, Auxentius meghalt, és lázadás tört ki amiatt, hogy kit válasszanak meg utódjának. Ambrosiust, a tartomány elöljáróját, aki katonai erővel csendesítette le a lázadást, általános szavazási alapján és magának Valentinianus császárnak az egyetértésével a nép egyház elöljárójává kiáltotta ki 315 Valentinianus halála 316 Themisztiosz filozófus. Amikor beszédet intézett a császárhoz, Valens megszelídült, és kissé mérsékelte a keresztények üldözését 318 Hogyan lettek kereszténnyé Valens idejében a gótok? 319 A más barbároktól legyőzött gótok a rómaiak vidékére menekültek, a császár pedig befogadta őket. Ez lett az oka mind a római birodalom, mind pedig maga a császár vesztének is 320 A császár a gótokkal folytatandó háború gondja miatt egyre lanyhábban küzdött a keresztények ellen 321 A szaracénok is csatlakoztak Krisztus hitéhez, amikor Mavia asszony uralkodott felettük, és egy Mózes nevű, istenfélő és hűséges szerzetest kaptak püspökül 321 Amikor Valens eltávozott Antioxhiából, Keleten felbátorodtak az ortodoxok, különösen Alexandriában. Elűzték Lukioszt, újra visszaadták Péternek a templomokat, aki Damasus római püspök levelével megerősítve tért vissza 323 A császár visszatért Konstantinápolyban, és amikor a nép a gótok miatt szidalmazta, a városból kivonult a barbárok ellen. A makedóniai Adrianupolisznál harcba keveredett velük, és megölték. Ötven évet élt és tizenhat évig uralkodott 323 V. könyv Bevezetés 325 Mikor Valens halála utána a gótok megostromolták Konstantinápolyt, a nép kitört a városból ellenük, és vele együtt harcoltak a szaracénok, Mavia parancsára 326 Gratianus császár visszahívta a száműzetésből az ortodox püspököket, az eretnekeket pedig kiűzte a templomokból, és maga mellé vette társcsászárnak Theodosiust 327 Mely püspökök voltak akkorjában a nagy egyházak elöljárói? 327 A makedoniánusok, akik korábban Római Damasushoz követséget küldtek az "egylényegű" hitvallásával kapcsolatban, visszatértek előző tévelyükhöz 328 Mi történt abban az időben Antiochiában Paulinosz és Melitiosz miatt? 329 Nazianzoszi Gergelyt az ortodoxok közös döntése alapján a konstantinápolyi egyház elöljárói hivatalával tisztelték meg, ugyanakkor pedig Theodosius császárt is, aki a barbárok felett aratott győzelem után megbetegedett, Thesszalonikében megkeresztelte Aszkholiosz püspök 330 Mikor Gergely megérkezett Konstantinápolyban, és egyes püspökök emiatt morogtak, lemondott az egyházi elöljáróságáról. A császár tudtára adta Démophlosz ariánus püspöknek, hogy vagy csatlakozik az "egylényegű" hitvalláshoz, vagy elmegy a városból; ő pedig inkább az utóbbit tette 331 A Konstantinápolyban összegyűlt 150 püspök: mit rendeltek el és hogyan szentelték fel a város számára Nektárioszt 332 Theodosius császár tisztelettel átszállította a száműzetési helyéről Pál konstantinápolyi püspök testét; ekkor halt meg Antiochiai Melitiosz is 334 A császár elrendelte, hogy az összes szekta tartson zsinatot, amikor fiát, Arcadiust augustusszá nevezte ki, és csak a novatiánusoknak engedte meg, hogy a városon belül gyűljelen össze, minthogy egyetértettek az "egylényegű" hitével, a többi eretneket kiűzte 335 Maximus zsarnok és Gratianus csellel történt meggyilkolása. Justina, a kis Valentinianus anyja Maximustól tartva kényszerből felhagy az Ambrosius mediolanumi püspök ellen folytatott áskálódással 339 Theodosius császár hatalmas sereget gyűjt össze Maximus ellen. Ekkor született neki Plaxillától Honorius. Arcadiust Konstantinápolyban hagyta, ő pedig Mediolanumnál megütközött a zsarnokkal 340 A zavar, melyet az ariánusok keltettek Konstantinápolyban 341 Theodosius császár győzelme és a zsarnok veresége 342 Antiochiai Phlavianosz 343 A bálványtemplomok lerombolássa Alexandriában, és a pogányok és a keresztények között emiatt kitört harc 344 A Szarapisz templomában talált hieroglifek 346 Amikor Theodosius császár Rómában volt, sok hasznot hajtott a városnak, mert megsemmisítette a pékségekben gyülekező rablóbandákat, és leromboltatta a paráznaságtól mocskos bordélyházakat 347 A bűnbánattal foglalkozó papok: hogyan törölték el a hivatalukat abban az időben 349 Az ariánusok és a többi eretnekek közt is számos szakadás támadt 350 A novatiánusok is meghasonlottak 351 Az író véleménye azokról az eltérésekről, melyek egyes helyeken a húsvéttal, a keresztséggel, a böjttel, a házassággal, az összejövetelekkel és a többi egyházi szertartással kapcsolatban fordulnak elő. 354 A konstantinápolyi ariánusok, akiket pszathüriánus névre is átkereszteltek 364 Az eunomiánusok is megoszlottak egymás között, és vezetőiről különböző neveket kaptak 365 Eugenius zsarnok, az ifjabb Valentinianus meggyilkolása és Theodosius császár győzelme a zsarnokkal szemben 367 Mikor a győzelem után a császár megbetegedett, Mediolanumban hívta fiát, Honoriust. Mikor úgy tűnt, hogy egy kissé felépült, kicsiversenyt rendezett, de ugyanaznap meg is halt 369 VI. könyv Bevezetés 371 Theodosius császár halála után fiai felosztották egymás közt a kormányzást. A hadsereg kisvártatva elvonult Itáliából, Arcadius találkozott velük és ekkor a császár lába előtt megölték Rufinus praefectus praetoriót 373 Nektáriosz halála és János felszentelése 374 János konstantinápolyi püspök származása és neveltetése 375 Szarapión diakónus: hogyan lett miatta a klérus előt gyűlöletes a püspök 377 Nemcsak a klerikusokkal, hanem a hatalmon levőkkel is összekülönbözött János. Eutropiosz eunuch 378 A gót Gainasz zsarnoksága, az általa Konstantinápolyban keltett zavar és megöletése 380 Szakadás támadt Alexandriai Theophilosz és a sivatagi szerzetesek között. Theophilosz átokkal sújtotta Órigenész könyveit. 384 Az ariánusok és az "egylényegű"-t vallók éjszakai himnuszainak gyűjteményei. A két párt közti csatározás. Az antifonák himnuszköltészete Ignátiosz Theophorosztól ered 388 Az úgynevezett "Hosszú" - szerzetesek, Miattuk engesztelhetetlen gyűlöletet táplált Theophilosz Jánossal szemben, és megpróbálta letenni 389 Ciprusi Epiphaniosz is engedte, hogy félrevezessék Theophilosz cselei, és látszólag Órigenész könyvei ellen hívott össze püspöki zsinatot Cipruson, ahol erősen bírálta Jánost, mert Órigenész könyveit használta 391 A szír Szevérianosz és Antiokhosz: hogyan és miért fordultak el Jánostól? 392 Mikor Epiphaniosz Konstantinápolyba jött, összejöveteleket tartott és papokat szentelt János tudtán kívül, hogy kedvében járjon Theophilosznak 395 Mit mond az író Órigenész védelmében? 396 Mikor János magához hívata Epiphanioszt, az nem engedelmeskedett, sőt az Apostolok templomában is külön összejövetelt tartott. Erre János szemrehányást tett neki, hogy sok kánonellenes dolgot tett, mire Epiphaniosz megijedt és eltávozott 397 Eiphaniosz elhajózása után János nyilvános beszédet ondott az asszonyok ellen. Ezért a császár és a császárné ösztönzésére zsinatot tartottak ellene Khalkédónban, és kiűzték az egyházból 398 Amikor a nép fellázadt János eltávolítása miatt, Briszónt, a császárné aunuchját külték el érte, aki újra konstantinápolyba hozta 401 Theophilosz ki akart vizsgálni a távollevő Hérakleidész ügyét, János viszont sen egyezet bele. Ezért összeütközésre került sor, és a konstantinápolyiak meg az alexandriaiak közül sokan elpusztultak. Ettől megijedt Theophilosz meg néhány püspök, és elmenekültek a városból 402 Eudoxia ezüst szobra. Emiatt újból kiűzték Jánost az egyházból és száműzték 404 A jános után felszentelt Arszakiosz és Khalkédoni Kürinosz 406 Arszakiosz után Attikosz foglalta el a konstantinápolyi széket 407 János a számüzetésben elpihen az Úrban 407 Sziszinniosz novatiánus püspök és Jánossal folytatott beszélgetései 48 Arcadus császár halála 410 VII. könyv Amikor meghalt Arcadius császár, és hátrahagyta nyolcéves fiát, Theodosiust, Anthemius praefectus irányította az egész birodalmat 415 Attikosz konstantinápolyi püspök: milyen jellemű volt 416 Theodosziosz és Agapétosz szünadoszi püspökök 417 A béna zsidó, akit attikosz püspök gyógyított meg az isteni keresztségben 418 A zsidóból megtért Szabbatiosz novatiánus presbiter elszakadt elvbarátaitól 419 Az ariánus tan akkori elöljárói 420 Theophilosz alexandriai püspöknek Kürillosz lett az utódja 421 Maruthasz, Mezopotámia püspöke. Hogyan terjesztette el a kereszténységet Perzsiában? 422 Az ebben az időben Antiochiában és Rómában élt püspökök 424 Ugyanebben az időben Rómát leigázták a barbárok, és Alarich kifosztotta 424 Róma akkori püspökei 425 Khrüszanthosz, a konstantinápolyi novatiánus püspök 426 A keresztények és a zsidók közt Alexandriában folyó harc, és Kürillosz püspöknek oresztész praefectussal támadt nézeteltérése 427 A nitriai szerzetesek Kürillosz védelmében Alexandriába jöttek, és lázadást szítottak Oresztész prafectus ellen 430 Hüpatia filozófusnő 431 A keresztényekkel harcba keveredett zsidók újra meglakoltak 432 Pál novatiánus püspök és az általa végrehajtott csoda, amikor meg akarta keresztelni a csaló zsidót 433 Amikor meghalt iszdigerdosz perzsa király, elbontották a rómaiak és a perzsák között fennálló szövetséget, és hatalmas háború tört ki, melyben a perzsák vereséget szenvedtek 435 Palladiosz futár 438 A perzsákat újra legyőzték óriási csatában a rómaiak 438 Mit tett akákosz amidai püspök a perzsa hadifoglyokkal 440 Az ifjabb Theodosius császár jó tulajdonságai 441 Honorius császár halála után Johannes lett zsarnokká Rómában. Isten, akit megindított Theodosius imája, a római hadsereg kezébe adta a zsarnokot 444 Johannes zsarnok megölése után Theodosius császár nagynénjének, Placidiának és Constantiusnak fiát, Valentinianust kiáltották kis Róma császárául 446 Attikosz egyházkormányzata. János nevét belefoglalta a diptükhába, és előre tudta saját halálát 447 Sziszinniosz, az Attikosz után következő konstantinápolyi püspök 450 Philipoosz szidéi presbiter 451 Prokloszt Küzikozs püspökévé szentelte Sziszinniosz, de a küzikosziak nem fogadták el őt 452 Sziszinniosz halála után Nesztorioszt hozatták el Antiochiából, és megtették Konstantinápoly püspökévé, akit rögtön kisimertek az emberek 453 Hogyan lettek kereszténnyé az ifjabb Theodosius alatt a burgundok? 454 Milyen szenvedéseket okozott a makedoniánusoknak Nesztoriosz? 455 Anasztasziosz presbiter, aki Nesztorioszt is istentelenségbe vitte 456 Az a gonosztett, amelyet a szökött rabszolgák követtek el a Nagy Templom szentélyében 459 Az Efezusban Nesztoriosz ellen nemrég összeült zsinat 459 Nesztoriosz letétele után egyesek Prokloszt akarták beiktatni, más püspökök viszont maximianoszt választották meg Konstantinápoly püspökévé 461 Példák amelyek segítségével - úgy tűnik - a szerző bemutatja, hogy akadálytalanul át lehet menni egyik püspöki székből a másikba 462 Szilvanosz, akit Philippuplisztóbl Tróászba vittek át 464 Hogyan lett akkor kereszténnyé sok krétai zsidó? 466 A novatiánus templomban támadt tűzvész 467 Maximianosz püspöknek Proklosz lett az utódja 468 Milyen ember is volt Proklosz püspök? 469 A szerző sok évvel alapozza meg az ifjabb Theodosius császár kiválóságát 469 Milyen bajba keveredtek a Johanns zsarnokot fegyverrel támogató barbárok? 470 Az ifjabb Alentinianus császár feleségül vette Eudoxiát, Theodosius leányát 471 Proklosz püspök rábeszélete a császárt, hogy hozassa el a száműzetésből János holttestét Konstantinápolyban, és helyezze el az Apostolok templomában 472 Pál ovatiánus püspök halála után a felszentelt Markianosz 473 Theodosius császár elküldte feleségét, Eudokiát Jeruzsálembe 474 Thalassziosz, a kappadokiai Caesarea püspöke 475 Jegyzetek 477 Névmutató 559 Tárgymutató 589
-
Szerző/Szerkesztő Szókratész SzkholasztikoszKiadó Szent István TársulatKiadás éve 1984Kiadás helye BudapestNyomda Franklin NyomdaSorozat Ókeresztény írók 9.Oldalszám 598Fordító Baán IstvánNyelv MagyarKötéstípus műbőrÁllapot jóISBN 963 360 287 4Raktárkészlet VANCikkszám OKER09Tömeg 490 g/db
Kategóriák
- Újdonságok
- Antikvár könyvek
- Állatorvosi könyvek
- Biológia
- Családtörténet
- Dedikált könyvek
- Életmód, egészség, szépségápolás
- Építészet
- Erdészet, faipar
- Ezotéria, asztrológia
- Fantasy
- Filozófia
- Fizika
- Földrajz, csillagászat
- Gasztronómia
- Gyerekkönyvek
- Helytörténet
- Hobbi, szórakozás
- Idegen nyelvű könyvek
- Időszaki kiadványok
- Ifjúsági irodalom
- Informatika
- Irodalomtörténet, -elmélet, nyelvészet
- Jog
- Kémia
- Képregények
- Könyvrégiségek
- Környezetvédelem, természetvédelem, ökológia
- Közgazdaságtan, üzlet
- Lexikonok
- Matematika
- Mezőgazdaság
- Műszaki könyvek
- Művelődéstörténet
- Művészet
- Néprajz
- Orvosi könyvek
- Pedagógia, gyógypedagógia
- Pengős, ponyva
- Politika
- Pszichológia
- Sport
- Szépirodalom
- Szociológia
- Szótárak
- Tankönyvek
- Természetrajz
- Történelem
- Útikönyvek
- Útleírások
- Vadászat, halászat
- Vallás
- Játék, ajándék
- Térképek
- Új kiadványok
Termékajánló