Termék részletek


Magyar vasúti építkezések Erdélyben

Raktárkészlet: NINCS
Magyar vasúti építkezések Erdélyben
7 500 Ft
Nincs raktáron

A „Magyar vasúti építkezések Erdélyben" című könyv szerzőinek célja az volt, hogy bemutassák azt a nagyszerű vasútépítési munkát, amely Erdélyben folyt a múlt század második és századunk első felében. A könyv összeállítását indokolta, hogy eddig nem jelent meg részletes összefoglaló írás az erdélyi vasútvonalak építéséről, jóllehet Erdélyben a nagy vasútépítések idején olyan műszakilag is jeles építményeket hoztak létre, amelyek díszei az európai vasútépítészetnek.

  • TARTALOM

    Előszó............................5
    Bevezetés.......................7
    1. Az erdélyi vasútépítések előzményei..............................................9
    1.1. Erdély területe és gazdasága......................................................10
    1.2. Erdély közlekedése a vasútépítéseket megelőző időszakban.......................12
    1.3. Javaslatok Erdély vasúthálózatának kiépítésére.....................17
    1.4. Az erdélyi vasútépítési tervek kezdeti időszakának eseményei..............19
    1.5. A magyarországi vasúthálózat Nagyváradig és Aradig vezető vasútvonalai..........23
    1.5.1. A Tiszavidéki Vasúttársaság vonalának pályája.............................24
    1.5.2. A Tiszavidéki Vasúttársaság vonalain épült magasépítmények..........26
    1.5.3. Az Alföld-Fiumei Vasúttársaság vonalának pályája.....................27
    1.5.4. Az Alföld-Fiumei Vasút magasépítményei......................28
    2. Az Első Erdélyi Vasút Arad-Gyulafehérvár fővonala és Piski-Petrozsény szárnyvonala...........29
    2.1. Az Arad-Gyulafehérvár fővonal pályája...............................29
    2.2. A Piski-Petrozsény szárnyvonal pályája..................................34
    2.3. Az Első Erdélyi Vasút magasépítési munkái..........................38
    2.4. Piski-Vajdahunyad mellékvonal......................................42
    3. A Magyar Keleti Vasút Nagyvárad-Kolozsvár-Brassó fővonala és a hozzácsatlakozó szárnyvonalak.....................43
    3.1. A Nagyvárad-Kolozsvár-Brassó vasútvonal engedélyezésének előzményei..........43
    3.2. A Magyar Keleti Vasúttársaság megalakulása.............45
    3.3. A Magyar Keleti Vasút vonalainak építése....................48
    3.3.1. Nagyvárad-Kolozsvár vasútvonal................48
    3.3.2. Kolozsvár-Kocsárd-Tövis vasútvonal......................54
    3.3.3. Tövis-Kiskapus-Segesvár-Brassó vasútvonal.............55
    3.3.4. Tövis-Gyulafehérvár szárnyvonal...................57
    3.3.5. Kocsárd-Marosvásárhely szárnyvonal...................57
    3.3.6. Kiskapus-Nagyszeben szárnyvonal............57
    3.4. A Magyar Keleti Vasút pályája...............................58
    3.5. A Magyar Keleti Vasút magasépítési munkái......................63
    4. Vasúttársaságok építkezései a Bánságban........................70
    4.1. A cs. kir. szab. Osztrák Államvasúttársaság vonalai..................70
    4.1.1. Szeged-Temesvár-Báziás vasútvonal építése..................73
    4.1.2. Karasjeszenő-Oraviczabánya-Stajerlakanina vasútvonal építése.........76
    4.1.3. Temesvár-Orsova vasútvonal építése........................81
    4.1.4. Az Osztrák Államvasúttársaság mellékvonalainak építése a Bánságban.........88
    4.1*5. Az Osztrák Államvasúttársaság magasépítési munkái..............89
    4.2. Az Arad-Temesvári Vasúttársaság építkezése....................97
    5. A Magyar Északkeleti Vasúttársaság építkezése Erdélyben..............99
    5.1. A Magyar Északkeleti Vasút pályája..................................100
    5.2. A Magyar Északkeleti Vasút magasépítményei......................101
    6. A Magyar királyi Államvasutak építkezései Erdély területén..............104
    6.1. A MÁV kisebb vasútépítkezései.......................................104
    6.2. A székely vasút építése........................................... 108
    6.3. A székely vasút pályája.............................114
    6.4. Az erdélyi fővonalak pályaszerkezetei..........................122
    6.5. A Magyar királyi Államvasutak magasépítményei..............123
    7. Erdély helyiérdekű vasútjai....................................125
    7.1. Erdélyben építkező helyiérdekű vasúttársaságok.......................126
    7.1.1. Arad-Csanádi Egyesült Vasút.................................126
    7.1.2. A Szamosvölgyi Vasút és az üzemkezelésében levő helyiérdekű vasutak.......134
    7.1.3. Szatmár és Szilágy vármegyei helyiérdekű vasutak......................138
    7.1.4. Máramarosban épített helyiérdekű vasutak.........................145
    7.1.5. Nagyváradhoz és környékéhez csatlakozó helyiérdekű vasutak..............148
    7.1.6. A Bánságban épített helyiérdekű vasutak..............154
    7.1.7. A Maros-völgy középső szakaszához csatlakozó helyiérdekű vasutak........154
    7.1.8. Délkelet-Erdély területén épített helyiérdekű vasutak................170
    7.1.9. A Mezőség és a Székelyföld helyiérdekű vasútjai...........................181
    7.2. A helyiérdekű vasutak pályája............................188
    7.3. A helyiérdekű vasutak magasépítményei........................191
    8. Saját használatú, nem közforgalmú ipari és erdei vasutak.....................200
    9. Városi közúti vasutak.........................................207
    10. Katonai építkezések Erdélyben az első világháború ideje alatt................212
    10.1. Katonai vasútvonalak építése...................................... 212
    10.2. Egyéb katonai vasúti építkezések..................................217
    11. Az 1920. évi trianoni békekötés következményei az erdélyi vasúthálózatra........221
    12. Vasútépítések Észak-Erdélyben 1940-1944. évek között............224
    12.1. Szászlekence-Kolozsnagyida vasútvonal építése................225
    12.2. Szeretfalva-Déda vasútvonal építése......................227
    12.2.1. Szeretfalva-Déda vasútvonal pályája............................229
    12.2.2. Szeretfalva-Déda vasútvonal magasépítményei.................236
    12.3. Erdélyben végzett egyéb vasútépítési és felújítási munkák.................238
    13. Az erdélyi vasutak irányítási szervezetei.........................239
    Utószó................................241
    Irodalomjegyzék................................................................242
    A szövegben előforduló helységnevek magyar-román-német nyelvi változatai...........247

  • Szerző/Szerkesztő
    dr. Horváth Ferenc, dr. Kubinszky Mihály
    Kiadó
    Magyar Államvasutak Rt.
    Kiadás éve
    1998
    Kiadás helye
    Budapest
    Sorozat
    Magyar Vasúthistória Könyvek
    Oldalszám
    252
    Nyelv
    magyar
    Kötéstípus
    ragasztott puha papírkötés
    Állapot
    Raktárkészlet
    NINCS
    Cikkszám
    HORKUBIN
    Tömeg
    450 g/db
Webáruház készítés