Termék részletek


Közlekedés Sopron Vármegyében

Raktárkészlet: VAN
Közlekedés Sopron Vármegyében
  • Közlekedés Sopron Vármegyében
4 900 Ft
Előszó
1847. augusztus 20.-a nevezetes nap volt Sopron város, de a vármegye életében is. Szent István, Magyarország védőszentjének ünnepnapjának reggelén indult el a virágfűzérekkel, girlandokkal és zászlókkal feldíszített „Veim" és Wieselburg" nevű mozdonyok által vontatott, 9 kocsiból álló megnyitó vonat Sopron állomásáról Bécsújhely felé. Ekkor csak kevesen tudták, hogy Magyarország második gőzüzemű vasútvonalán meginduló vonatforgalom új korszak kezdetének nyitánya.
Kedvező földrajzi helyzetéből adódóan a korai középkortól kezdődően Sopronon át vezetett a Dunántúl kereskedelmének, forgalmának jelentős része. Bécsből kiindulva Sopronon, Kanizsán át lehetett eljutni Zágrábba, Belgrádba is. A XII-XIII. századtól Sopron városa királyi sólerakó hely volt, ami kereskedők tömegét vonzotta a városba. A soproni kereskedők királyi engedély alapján egészen az Adriai tengerig kiterjeszthették tevékenységüket. A gabonakereskedelem mellett Sopron talán legfontosabb „exportcikke", a bor biztos célhoz juttatása is megfelelő - megbízható, időjárástól közel független - mai szóhasználattal - infrastruktúrát igényelt.
Míg azonban a római korban az Északi-tengert Rómával összekötő, Sopront is érintő ún. „Borostyán út" nagy forgalmat lebonyolító korszerű út volt, addig a következő évszázadokra a poros, ősszel és tavasszal rettegett kátyús földutak voltak a jellemzőek.
Nem csoda tehát, hogy vezető magyar közéleti személyek - így első sorban gróf Széchenyi István de a nemzetközi kereskedelem és a kibontakozóban lévő ipar fontos résztvevői is érdeklődéssel fordultak Anglia, Németország de Ausztria felé is, ahol a lapok színes riportokban számoltak be az egyre másra épülő vaspályákról és azok hasznáról.
A sopron-bécsújhelyi vasútvonalat létrehozó részvénytársaság tagjai között így az európai pénzvilág képviselői mellett megtaláljuk a tehetősebb soproni és vármegyei polgárokat, bányabérlőt, de még „dunai hajóskirályt" is. Hogy a vasutat építő társaság milyen jelentőséget tulajdonított a vonalnak, azt mi sem bizonyítja jobban, hogy a vasúti pálya töltései, hídjai - így köztük a nagymartoni viadukt is, kétvágányú pályára méretezve épültek meg.
A megépített, viszonylag rövid vonal természetesen önmagában az elvárásoknak eleget tenni nem tudott. A Szombathelyen-Nagykanizsán át vezető folytatásának megépítésére a „közbe jött" 1948/49 évi szabadságharc, majd az azt követő zűrzavaros időszak miatt azonban egészen 1865-ig várni kellett.
A nyugati határszélen így létrejött észak-déli (Bécs-Adriai tenger) vasútvonal mellett a Győr-Sopron-Ebenfurti Vasút vonalának 1876. ill. 1879. évi megnyitásával megvalósult a régóta áhított keletnyugati (Győr-Sopron-Bécs) kapcsolat is.
A megye különböző érdekű városai, községei és azok képviselői között folyó hosszas vitákat és „csatákat" követően hamarosan egymás után épültek meg Sopron vármegye területén a két vasúti irányt átlósan összekötő, a szűkebb helyi érdekeket kiszolgáló vasutak, az ún. helyiérdekű vasutak (hév). A Pozsony-Szombathelyi hév (1891), a Pápa-Csornai hév (1896), a Soproni-Pozsonyi hév (1897), a Fertővidéki hév (1897). Az utolsó "soproni vasútként" megnyitott Sopron-Kőszegi hév (1908) már a kibontakozóban lévő közúti gépjárműforgalom árnyékában kezdte működését.
A sors fintora, hogy alig pár évvel e vonalak megnyitása után a vesztes I. világháború következtében a vasutak vagy egészükben, vagy részükben Ausztriához kerültek. Ugyancsak a háborút következő zilált politikai és gazdasági helyzet következtében Sopront illeti az a kétes dicsőség, hogy a volt monarchia területén talán elsőként a Soproni Vársi Villamos Vasút szüntette be a forgalmát nyúlfarknyi vonalán.
Az 1920-as évektől kezdődően Sopronban is már az új kor közlekedési eszközei jutottak egyre fontosabb szerephez.
A "Sopron vármegye története képeslapokon és kordokumentumok tükrében" sorozat legújabb, 9. kötetében Bognár Béla ás Göncz József emléket állít a már rég letűnt vasutak mellett a korai soproni buszközlekedésnek, a helybeli virágzó repülősportnak, motorsportnak, stb. A bemutatott képeslapok, fotók és egyéb dokumentumok a teljesség igénye nélkül, kaleidoszkóp szerűen felvillantják a legkülönbözőbb közlekedési formák soproni és megyei emlékeit.
  • Tartalom
    Előszó 5
    Anno 7
    A császári és királyi szabadalmaztatott Déli Vaspálya Társaság 9
    A Déli Vasút Ágfalva állomásból kiinduló Brennbergi bányavasútja 15
    Győr-Sopron-Ebenfurti Vasút 29
    Sopron-Pozsonyi Helyiérdekű Vasút 55
    A Fertővidéki Helyiérdekű Vasút 61
    Pozsony-Szombathelyi Helyiérdekű Vasút 71
    Pápa-Csornai Helyiérdekű Vasút 73
    Sopron-Kőszegi helyiérdekű vasút 75
    Dunántúli Helyiérdekű Vasút 82
    Sopron városi villamos vasút 86
    Autóbusz közlekedés Sopronban 102
    Bérkocsik Sopronban 111
    Autók és úrvezetők Sopronban 114
    Soproni repülés 119
    Vízi közlekedés 127
    Zárszó 129
  • Alcím
    Kordokumentumokon és történelmi képeslapokon
    Szerző/Szerkesztő
    Göncz József - Bognár Béla
    Kiadó
    Szép Sopronunk Kiadó Kft.
    Kiadás éve
    2006
    Kiadás helye
    Sopron
    Nyomda
    Sába Druck Sárvár
    Sorozat
    Sopron Vármegye története képeslapokon és kordokumentumok tükrében 9.
    Oldalszám
    131
    Nyelv
    Magyar
    Kötéstípus
    fűzött kemény papírkötés
    Állapot
    ISBN
    978 963 200 100 5
    Raktárkészlet
    VAN
    Cikkszám
    SOPRONKOZL
    Tömeg
    800 g/db
Webáruház készítés